Din Customer Acquisition Cost (CAC) er hvad det koster dig at lave et nyt salg.

Jeg tænker CAC ind i alle markedsføringstiltag og det bør du også. 

Eksempel 1:

  • Du booster et opslag på Facebook og bruger 2.000 kr.
  • Dette tiltag giver dig 15 salg på din hjemmeside
  • CAC = 133 kr. (2.000 kr / 15)

Eksempel 2:

  • Du kører en Google Ads kampagne hvor du betaler 5 kr. per klik
  • Det tager i snit 20 kliks at generere et salg
  • CAC = 100 kr. (20 klik * 5 kr.)

Det er vigtigt at du sætter dig et maksimum for hvad du kan betale i CAC. Dette maksimum bør definerees ud fra hvad du reelt tjener på dine kunder (din LTV). I denne AMA kan læse mere om Customer Lifetime Value. Din CAC må ikke være højere end din LTV, ellers taber du penge.

Forskellige tiltag giver forskellige resultater. Jeg husker at vi i Pointshop engang tilbage i 2009 lavede et sponsorat i Aalborg Håndbold. Her betalte vi 10.000 kroner for at få lov til at dele flyers ud på alle sæderne til en hjemmekamp. Vi brugte yderligee 5.000 kroner på produktion af flyers og arbejdskraft, så vores samlede investering var 15.000 kr. Hver flyer havde en velkomst-bonus kode som vi benyttede til at måle hvor mange tilmeldte sig. Det var der 12 personer der gjorde – så vores CAC på det tiltag var altså 1.250 kr. – det skulle ses i forhold til, at vores CAC fra online markedsføring lå på 5 kr på det tidspunkt. Så konklusionen var, at selvom der var ikke-målbare afledte effekter som branding og aktivering af eksisterende brugere, kunne det slet ikke svare sig at dele flyers ud til håndboldkampe.

Når vi investerer i virksomheder spørger vi typisk efter CAC og LTV tal.