Overordnet set er der et par måder, man kan differentiere sin forretning fra sine konkurrenter på.
Start med at lave en analyse af dine konkurrenter og forstå, hvordan de begår sig på følgende parametre:
- Produkt
- Service
- Pris
- Omdømme
- Relationer
Når du har et overblik, kan du lettere arbejde på, hvad det er, du skal fokusere på, så din virksomhed kan differentiere sig.
Her er nogle eksempler på virksomheder, som skiller sig ud ved at differentiere sig på ovenstående felter i deres branche:
- Apple fokuserer på at lave fantastiske produkter
- Hotel D’Angleterre fokuserer på højeste service
- Ryanair fokuserer på at tilbyde de laveste priser
- Din lokale pizzamand, der fokuserer på relationer ved at kende dit navn og favoritordre
Find ud af, hvor der er et hul i det marked, du konkurrerer i og fokuser på at blive den bedste indenfor dét felt. For at få inspiration kan du kigge på, hvad andre virksomheder, fra andre brancher, gør for at differentiere sig på netop det punkt.
October 1, 2021 at 4:09 pm
Det er rigtigt hvad du skriver. Men – det er endnu mere vigtigt at den gode innovatør eller opfinder holder op med at stille den slags spørgsmål som “Hvordan skal jeg skille mig ud fra mine konkurrenter”. Spørgsmålet er nemlig kunstigt!
Det er helt vanvittigt at skabe noget med det formål at lave noget der er FORSKELLIGT. Det kan ALDRIG være formålet at være forskellig. Og her er formulering vigtigt. Det kan helt bestemt ALTID være spørgsmålet at arbejde ud fra at lave noget som er bedre, stærkere, billigere, højere kvalitet, eller simplere, enklere at samle, bedre at markedsføre.
Jeg ville sende et sådant spørgsmål tilbage til opfinderen – med den opgave at finde ud af hvad det egentlig er han er ude på!
Det er helt fænomenalt at skabe produkter baseret på at erstatte dårligere produkter i et marked, hvor der er et stigende behov for produktet.
Men ligesom Microsoft overhovedet ikke var det bedste operativsystem, så er det ikke altid selve produktets kvalitet (!) som skaber markedet. Nogen gange (som ved Microsoft) var markedet helt klar til det – og man kunne måske kunne have solgt et modificeret cykelstativ sålænge det kunne køre på en PC-computer 🙂 …
Så et produkt kan ikke vurderes alene. Blot at opfylde krav om bedre, stærkere, billigere, højere kvalitet skaber IKKE et marked. Men hvis dette kombineres med markedsparametre, så kan det i den grad skabe dette marked, og gå Blue Ocean.