Overordnet set er der et par måder, man kan differentiere sin forretning fra sine konkurrenter på.

Start med at lave en analyse af dine konkurrenter og forstå, hvordan de begår sig på følgende parametre:

  • Produkt
  • Service
  • Pris
  • Omdømme
  • Relationer

Når du har et overblik, kan du lettere arbejde på, hvad det er, du skal fokusere på, så din virksomhed kan differentiere sig. 

Her er nogle eksempler på virksomheder, som skiller sig ud ved at differentiere sig på ovenstående felter i deres branche:

  • Apple fokuserer på at lave fantastiske produkter
  • Hotel D’Angleterre fokuserer på højeste service
  • Ryanair fokuserer på at tilbyde de laveste priser
  • Din lokale pizzamand, der fokuserer på relationer ved at kende dit navn og favoritordre

Find ud af, hvor der er et hul i det marked, du konkurrerer i og fokuser på at blive den bedste indenfor dét felt. For at få inspiration kan du kigge på, hvad andre virksomheder, fra andre brancher, gør for at differentiere sig på netop det punkt.