De fleste investorer er som regel ikke interesseret i at investere i virksomheder der kun er på idestadiet. Det er fordi der er en kæmpe stor risiko forbundet med at investere i noget så tidligt. For at realisere ideen, eller i det mindste realisere den til et punkt hvor man kan overbevise en investor om at det fortjener en investering er her nogle gode råd:

  • Lav markedsanalyser. Det koster mest tid og ikke særlig mange penge at lave en markedsanalyse hvor man validerer sine hypoteser. Brug surveymonkey, Google questionnaires eller andre værktøjer til at oprette en undersøgelse med få men gode strategiske spørgsmål; Fx. “Spiller du Paddle Tennis?” og “Hvad mener du er en fair pris at betale for et medlemskab hvor man får XX?”. Sociale medier og netværk kan hjælpe dig langt med at skaffe respondenter og validere din ide.
  • Markedsfør en ordreside der ikke virker. Hvis du vil sælge et produkt på nettet og har brug for at teste tesen om folk vil købe dit produkt (som du måske endnu ikke har fået produceret), så sæt en one-pager ordre side op (kan gøres nogenlunde nemt i WordPress, Vix eller andet) og begynd at markedsfør den med et lille testbudget på de kanaler du har tænkt dig. Fordi du ikke har pengene til at købe produktet eller sat selskabet op endnu, kan du naturligvis ikke tage imod ordren, så når kunden har trykket “Køb” så før dem til en side der viser en fejlmeddelelse ala “beklager siden virker ikke” eller “produktet er udsolgt”. Det er ikke verdens bedste kundeoplevelse, men det giver dig en nogenlunde ide om hvad interessen er, hvor konverteringsraten ligger og hvad det koster at skaffe et salg. Som investor ville jeg helt sikkert spidse øre hvis en iværksætter fortalte at de havde kørt en succesfuld test med en dummy ordreside, hvor de for X kroner lavede Y salg.
  • Tag imod forhåndsbestillinger. Som alternativ til en ordreside der ikke fungere, kan du lancere din forretning på sociale medier og begynde at tage imod forhåndsbestillinger. Det kan du gøre enten ved selv at sætte en side op – eller du kan gøre det med et af de mange kickstarter lignende værktøjer.
  • Få et letter of intent. Hvis dit produkt eller service henvender sig til et B2B segment kan du som en variant af forhåndsbestillinger forsøge at lave indledningsvise salg og få tilkendegivelser fra potentielle kunder. Sådan en tilkendegivelse nedfældes i et dokument som man kalder Letter of Intent. Hvis du kan bevise at der er kunder der vil gå så langt som at skrive under på et letter of intent (de er som regel ikke juridisk forpligtende) så er det heller ikke urealistisk at antage at de vil gå hele vejen og købe dit produkt eller service.
  • Fremhæv din gode historik. Hvis du som person har en historik med at realisere ideer til succesfulde virksomheder og produkter, må du endelige ikke sætte dit eget lys under en skæppe. Fremhæv hvordan du tidligere har eksekveret på ideer.

Husk også, at des mere du får validet din ide, desto højere en valuation kan du retfærdiggøre.