Jeg har altid været fan af abonnementsforretninger. Hvad enten det er at sælge kondomer på abonnement, digitale produkter eller have lejere, der fast betaler husleje (ja, jeg vil kalde boligudlejning for en abonnementsforretning) så er der noget dejligt trygt over at have en forudsigelig indtjening. Man kan planlægge fremtiden med mere ro i sindet, end hvis man skulle ud og jagte enkelte salg hele tiden.
Så hvordan kommer mang i gang med at drive en abonnementsforretning?
- Find et produkt, der løser et problem for folk
Det er langt lettere at få success med et produkt, der løser et behov, som folk har, fremfor at skulle opfinde det. Det kaldes også product market fit. - Forstå markedet du konkurrerer i
Er det blue eller red ocean, hvem er dine konkurrenter, og hvad gør de rigtigt og forkert. - Forstå den basale økonomi
Nørd med tallene indtil du har styr på din unit economy. Læs op og fagudtryk så som CAC, LTV mf. - Find en god software
Det kan være lidt teknisk at administrere en abonnementsforretning, så sørg for at have noget godt software, der giver dig fleksibilitet og mulighed for at teste forskellige prismodeller mm. (det kommer du til at få brug for). Markedet opdaterer sig hele tiden, men modsat for bare nogle år siden, findes der i dag mange avancerede (og også meget simple) abonnementsstyringssystemer, som man kan komme i gang med. Det er blot en googlesøgning væk. - Start simpelt
Vent til senere med at lave en super avanceret hjemmeside, der har 1000 features. Få dit produkt “out there” og vær ærlig om, at du netop er åbnet, og der vil være plads til forbedringer. Du kommer med al sandsynlighed alligevel til at justere på dit produkt (det er de færreste, der rammer den rigtigt i første forsøg), så vent med at udvikle et stort software setup eller købe ind til et stort lager. Det kan du gøre, når du har fået dine første kunder og bevist, at folket vil købe det, du sælger. - Gå i gang!
Og når du har lavet proff-of-concept, så kontakt mig, fordi jeg elsker at investere i abonnementsforretninger 😉
Skriv en kommentar...